۱۸ آبان ۱۳۸۹

هندوانه های دیم دامنه

از چیزهایی که باعث حیرت مردم روستا شده اینست که درسالهای دهه 60 مردم در کوهپایه های روستای سلیمانی هندوانه دیم می کاشتند . محصولی که از این زمینها بدست می آمد چندین برابر محصولی است که در حال حاضر مردم از طریق آبیاری زمینها آنهم با فشار کود شیمیایی و سم علف کش و ... بدست می آورند.
یادم می آید ماه رمضان با روزهای هندوانه کاشتن مصادف شده بود (خرداد و تیر ) . از آنجایی که اینکار کار سختی بود و نمی شد با دهن روزه تمام روز را کار کرد پدرم بعداز خوردن سحری و خواندن نماز مرا که 5 ، 6 سال بیشتر نداشتم از خواب بیدار می کرد و با موتور به زمینهای زیر کوههای معروف به قوش آقالی می رفتیم .من معمولا روی موتور چرت می زدم .
گاهی پیش می آمد که چون خیلی زود می رفتیم و هنوز هوا روشن نشده بود زمین به خوبی دیده نمی شد . باید خم می کردم و دقت می کردم تا دانه هندوانه را درست داخل گودالی که بابا کنده بود بیندازم .
پدرم هرسال چیزی حول و حوش 8 هکتار یا بیشتر زمین پر از سنگ و سنگلاخ را با بیل هندوانه می کاشت . کسانی که تجربه هندوانه کاشتن دیم دارند می دانند که اینکار چقدر طاقت فرساست . مدت کاشتن این مقدار زمین آنقدر طولانی بود که وقتی کار تمام می شد هندوانه هایی که روز اول کاشته بودیم سبز شده جوانه زده و شاخه هایشان درهم قاطی شده و به اصطلاح ترک انداخته بودند.
محصول این زمینها باورنکردنی بود شما اگر درسالهای 64 ، 63 به زمینهای

۲ نظر:

  1. علی اکبر سلیمانی (رمضانعلی اسدا...)۲۶ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۲

    باعرض سلام وخسته نباشیدخدمت دوست عزیزم علی آقای گل.علی جان خاطراتت روخوندم ولذت بردم باورکن اینکه اون موقع محصولات اینجوری بودوبه قول خودمون برکت زیادبودفکرمیکنم فقط وفقط درسادگی وصداقت مردم اون زمان بودواقعیتش من فقط میخوام بهت بگم دلم برای اون روزاخیلی تنگ شده کاش یه باردیگه تکرارمیشد.

    پاسخحذف